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도덕과 입법의 뉴우튼, 벤담의 입법론과 국가론을 반추하며
  • 기사등록 2015-09-02 11:49:02
  • 수정 2015-09-02 11:57:00
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 ▷▷ 도덕과 입법에 관한 뉴우튼 벤담의 뇌속을 여행하며...

 

입법가로서 벤담(J.Bentham)은 일개 법률 개혁가에 머물지 않고 보다 근본적으로 사회의 도덕적, 입법적 기초를 변혁하려는 야심을 지니고 있었다. 벤담은 공리성의 원리에 입각하여 도덕과 입법의 기준을 제시하고자 했다.

 

벤담은 개인적 공리성(individual utility)이 사회조직의 지도원리가 되어야 하고 도덕과 입법의 목표는 그를 극대화 하는 것, 다시 말해 최대 다수의 최대행복(the greatest happiness of the greatest number)을 꾀하는 것이라고 역설했다.

 

 벤담은 기본적 인권과 사회계약론을 주축으로 한 자연법적 전통과의 단절을 꾀했다. 그 자리에 공리성에 입각한 법과 정부를 구상하고자 했다.  그에 따르면 자연법(권)의 개념은 근본적으로 정치적 언어이며 이는 무질서로 이끌 가능성이 있어, 도덕과 입법의 과학적 기초가 되기에는 부적당하다.

 

벤담에게는 스미스식의 "자연적 질서"에 대한 확신 같은 것은 존재하지 않는다. 스미스가 사회 성원 간의 이익의 자연적 조화를 통한 국부의 증진을 인정했다면, 벤담은 그러한 조화는 인위적인 입법활동을 통해 가능해질 것으로 전망했다. 그에게 외적 자연은 최대다수의 최대 행복을 위한 방향으로 통제되어야할  대상으로 여겨졌다.

 

입법은  사회전체의 쾌락을 극대화하고 고통을 극소화할 수단과 방법을 발견하는 것이다. 정당은 상이한 이해관계를 지닌 개인들간의 인위적인 조화를 만들어냄으로써, 사회적 공리성의 기준에 맞추어 일반 이익을 꾀하는 것이다. 이렇게 보면 입법과 정부의 역할은 자유 방임에 머물것이 아니라 의도적인 조정(deliberate adjustment)의 차원에서 적극화될 수 있는 것이다.

 

벤담이 자유방임을 주장하는 고전파 정치경제학적 사고와 절연했을 까? 아니다. 오히려 그는 자유방임의 영역과 입법, 정부가 개입,통제할 영역 간의 구별을 분명히 설정하고자 한다. 금전적 이익의 취득이 지배적인 동기가 되는 상공업의 영역에서는 개인의 이익과 공익간의 조정은 자유로운 계약과 자유경쟁에 맡겨질 수 없다.

 

벤담은 사적 영역은 개별이익간의 자연적인 조화나 조정이 가능한 까닭에 정부의 작용을 통한 개입을 요하지 않는다고 본다. 반면 자연적 조화를 기대하기 어려운 영역에서는 정부는 상충되는 이익을 사회적 공리성의 기준에 의거하여 인위적으로 조정하지 않으면 안된다. 특히 병자, 빈민(the destitute), 범죄자는 자신의 문제를 스스로 관리할 능력이 결여되어 있는 까닭에 국가의 전면적인 개입이 불가피하다고 보았다.

 

장 혜 린 기자 hljang@sisabarotimes.com

 

 


 

 

Utilitarianism(Bentham)

Jeremy Bentham (1711-1776)

 

Bentham proceeded from the axiom that nature has placed mankind under the governance of two sovereign masters, pleasure and pain.

 

They alone point out to us what we ought to do, and what we should refrain doing. The good or evil of an action, according to him, should be measured by the quantity of pain or pleasure resulting from it. Utility was defined by Bentham as " that principle which approves or disapproves of every action whatsoever, according to the tendency which it appears to have to augment or diminish the happiness of the party whose interest is in question." if the party should be a particular individual, then the principle of utility is designed to promote his happiness o: if it should be the community, then the principle contemplates the happiness of

the community.  Bentham emphasize, however, that the community can have no interests independent of or antagonistic to the interests of the individual: community interest meant to him nothing but "the sum of the interests of the several members who compose it,"

 

The business of government, according to Bentham, was to promote the happiness of the society by furthering the enjoyment of pleasure and affording security against pain." "It is the greatest happiness of the greatest number that is the measure of right and wrong." He was convinced that if the indviduals composing the society were happy and content, the whole body politic would enjoy happiness and prosperity.

 

The Benthamite legislator who wishes to insure happiness for the community must strive to attain the four goals of subsistence, abundance, equality, and security for the citizens. "All the functions of law, said Bentham, "may be referred to these four heads: to provide subsistence; to produce abundance; to favour equality; to maintain security."     Of these four ends of legal regulation, security was to him the principal and paramount one. Liberty, althought a highly important branch of security in his view, must sometimes yield to a consideration of the general security, since laws cannot be made except at the expense of liberty.

Next to security, the legislator must try to foster equality, Bentham demanded. Equaliy, he maintained, "ought not to be favoured except in the cases in which it does not interfere with security; in which it does not thwart the expectations which the law itself has produced, in which it does not derange the order already estalished." The equality which Bentham had in mind  was not equality  of condition, but merely an equality of opportunity. It was an equality that allows every individual to seek his own happiness, strive after wealth, and live his own life.

 

* Bentham was also oposed to all doctrines of natural law. He defined law as "the will or command of a legislator."

 Bentham became a precursor of legal positivism (?)

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